Wednesday, May 16, 2007

Mandi Hujan Yuk . . .

Kalau Anda punya anak masih balita, terus merengek minta mandi hujan. Apa yang akan Anda lakukan? “Hujan nak, masuk ke rumah. Nanti sakit lo, … masuk angin!” Begitu?
Wah… ini tidak berlaku buat anak-anak saya. Mereka malah sering saya suruh mandi air hujan. Ada dua syarat: hujannya lebat dan bukan hujan yang pertama datang. Artinya kalau dah seminggu gak turun hujan, maka mereka terlarang untuk mandi hujan pada kesempatan pertama datang hujan. Air hujan ini pasti menerbangkan debu dan penyakit yang menempel di tanah. Mungkin…..




Sakit? Flu? Siapa takut… justru saya ingin melatih tubuh anak-anak untuk menciptakan kekebalan tubuhnya sendiri. Lha wong saya dulu waktu masih kecil sukanya minta ampun bila bermain di sungai dengan naik kapal: pohon pisang !!!. Padahal hujan masih gerimis. Bahkan kadang-kadang masih deras.

Nah, biar selepas mandi hujan ini anak-anak kembali fit saya langsung suruh mereka mandi dengan keramas. Tidak perlu pakai air hangat. Yang penting mandi keramas!!!.
Hasilnya baru terasa sekarang …. Meski kehujanan, jarang tuh anak-anak saya kena bengek…

Berani? Sila cuba .....

0 comments: